Canberra

Helt utan forvantningar lamnade vi sydney for canberra!
Vi hade inte alls hort sa mycket bra saker sa vi bokade bara in oss i tva natter. Framme i canberra kommer vi kring eftermiddagen, inte sa mycket tid att gora nagonting pa, bara se sig om handla, tvattade och bekanta sig lite med dom pa rummet. Pa kvallen tog vi de bara lugnt och sag filmen in to the wold, allt for att vila upp oss for den kommande dagen efter, da vi hade tankt avverka alla gratis saker vi kunde gora.. visade sig vara lattare sagt en gjort!
Vi gick upp kring nio , at frukost, grabbade kartan och startade varan upptacksfard.
Vi borjade med att leta oss fram till parlamentshuset, sjukt svart eftersom de inte fanns nagra promenadganger utan de va vagen som gallde. Men fram tog vi oss och de va verkligen ett maktigt hus, de dyraste i hela australien!!

Sen fortsatte vi varan vandring till svenska ambassaden, kandes skont att vara pa svenskmark igen, lite besvikna blev vi dock att de inte va en stor rod vasterbottensgard med vita knutar , nat cafe` fanns de inte heller, sa dar stannade vi inte lange! Vi bestamde oss gor att glomma allt som hade med politiken att gora och dra oss vidare till alla gratis museumerna, vi borjade med att ga till australiens nationella protratt museum, 400 tavlor\kort av manniskor som pa natt satt under historien format australien. ratt sa intressant!
Nar vi skulle ga ut darifran sa fick vi veta att alla museum stangde kl 5, och vi va inte pa langa vagar klara, sa de gallde att prioritera.. vi valde australia war museum.. den som lag pa andra sidan stan.. en timma hade vi pa oss sa de va bara att springa! 8 minuter fore dom stangde kom vi dit och hann just och pass se allt, ta kort och fick aven va med om deras avslutningscermoni med sackpipeblasning, ratt maktigt faktiskt!

Sen va vi verkligen heeeeelt slut efter 9 timmar pa stan.. middag hann vi iallafall gora oss innan vi bara gick in pa rummet och dog...

Fore de skulle vi foresten boka buss, da vi fick reda pa att de inte gick bussar pa dagen utan att de bara gick nattbussar.. de hade vi inte planerat med! For helt plotsligt vann vi en hel dag och varat stressande under dagen kandes nadigt onodigt! men de va inte att deppa ihop , bara ladda om!

Dagen efter checkade vi ut, at frukost och begav oss ut igen! vi gick till australiens national museum, de va stort! tror vi vandrade runt dar i 3-4 timmar, at lunch och sen hann vi till australiens film och ljud museum.. de va ratt frant de me! den som inte tror vi va totalt slut efter dom har dagarna har fel!! vi tog de sen lugnt och sag 8 mile i allrummet tills bussen skulle ga.
Vi satt och pratade med tva svenskar i fran stockholm om detta med askmoln och flyg hem, en av dom ar tvungen att stanna har en manad till pga flyg och sant, sa vi har borjat kanna oss lite sma oroliga... men de ar som sagt tva veckor kvar sa jag hoppas de ska ga bra! sa vi inte blir fast i hongkong eller nat!